2012-07-22

Edinburgh part II

Ifall du får för dig att åka till Edinburgh så är det några saker jag tycker att du måste se.

Old Town
Den äldre delen av staden är i sig själv en sevärdhet, härliga butiker och restauranger. Fina hus, gränder och gator, ett måste ifall du vill se Skottland så som du hade tänkt dig det.




Greyfriards Bobby
Den lilla hunden med det stora hjärtat. Bobby var en hund som dog 1872 efter att ha suttit vid sin husses grav i 14 år. Han gick varje dag till en restaurang som finns precis bredvid gravgården för att få mat. Nu finns han som staty utanför gravgården, det är han verkligen värd!





The Elephant House
"The Birthplace of Harry Potter". Så sägs det i alla fall, att det var här som J.K. Rowling skrev den första boken om Harry Potter. Varför vet jag inte, men det kan bero på den mysiga stämningen eller deras goda kaffe...












Camera Obscura
Ett ställe för er som tycker om synvillor och lustiga huset på nöjesfält. Med det får ni nöja er, åk dit och kolla ifall ni vill veta mer om stället. Jag lovar att det lönar sig!










Slottet

Ifall man är intresserad av historia och gamla grejer (vilket jag inte är...) så tror jag verkligen att det är
värt att se inifrån, och ifall man inte är det så är det ju himla vackert att se på utifrån, för att inte tala om utsikten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar